torsdag 5. februar 2009

Er ny på dette...



Sigurd har fått seg blogg!!!



Så, etter å ha lest masse innlegg av Ingeborg, har jeg nå bestemt meg for å starte meg en egen side. Alt mellom himmel og jord kommer til å stå her, men jeg advarer mot mye korpsbabbel og musicalsnakk.



Jeg har på forhånd bestemt at Inga skal kommentere på hvert eneste inlegg, enten hun vil det eller ikke. Finn og Synnøve er også veldig velkomne. Pluss alle andre der ute.




Jeg gidder ikke en veldig lang innledning, så her er et bilde:




For de som ikke vet det fra før (ganske få): Dette er en OBO. Det er blant mine
favorittinstrumenter i hele verden.
Oboen er et dobbel-rørbladinstrument. Det vil si at "munnstykket" består av to fliser, eller rør, som oboisten blåser i. (Ikke "det blåser jeg i, men du skjønner). Navnet Obo kommer fra franske "Hautbois", som betyr "Høylytt tre". Det finnes varianter av oboen. Hvis man går litt dypere enn vanlig obo (bildet), har man engelsk horn, som er stemt en kvint under den vanlige. Går man lysere, finner man sopranino-obo og aller høyst finner man piccoloobo. Det finnes også obolignende instrumenter som heckelfon, pifforo og Xirimia.
Det var alt jeg husket i hodet nå.
Takk for oppmerksomheten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar